Programma | Begroting 2025 | Begrotingsmutaties Zomernota 2025 | Bijgestelde begroting 2025 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Samenkracht en burgerparticip. | -1.415 | 110 | -1.305 | 0 | 0 | 0 | -1.415 | 110 | -1.305 |
Cult.-pres./productie/paticip. | -147 | 49 | -98 | 0 | 0 | 0 | -147 | 49 | -98 |
Inkomensregelingen | -5.198 | 4.250 | -948 | 0 | 0 | 0 | -5.198 | 4.250 | -948 |
Onderwijsbeleid en leerlingzkn | -1.143 | 131 | -1.012 | -53 | 0 | -53 | -1.196 | 131 | -1.065 |
Onderwijshuisvesting | -1.485 | 0 | -1.485 | 114 | 0 | 114 | -1.371 | 0 | -1.371 |
Sportbeleid en activering | -1.540 | 189 | -1.350 | -15 | 0 | -15 | -1.555 | 189 | -1.365 |
Arbeidsparticipatie | -817 | 0 | -817 | -125 | 0 | -125 | -942 | 0 | -942 |
WSW en beschut werk | -1.139 | 0 | -1.139 | 0 | 0 | 0 | -1.139 | 0 | -1.139 |
WMO Huishoudelijke hulp | -1.332 | 123 | -1.209 | -301 | 0 | -301 | -1.633 | 123 | -1.511 |
WMO Hulpmiddelen & diensten | -1.675 | 34 | -1.641 | -27 | 0 | -27 | -1.701 | 34 | -1.667 |
Openbaar basisonderwijs | -55 | 0 | -55 | 0 | 0 | 0 | -55 | 0 | -55 |
WMO PGB | -103 | 0 | -103 | -36 | 0 | -36 | -139 | 0 | -139 |
WMO Toeg. eerstelijnsvoorz. | -1.105 | 0 | -1.105 | 0 | 0 | 0 | -1.105 | 0 | -1.105 |
Jeugd Toeg. eerstelijnsvoorz. | -463 | 0 | -463 | -36 | 0 | -36 | -499 | 0 | -499 |
Media | -535 | 0 | -535 | 0 | 0 | 0 | -535 | 0 | -535 |
Volksgezondheid | -1.957 | 272 | -1.685 | 0 | 0 | 0 | -1.957 | 272 | -1.685 |
Jeugd Coördinatie en beleid | 217 | 0 | 217 | 0 | 0 | 0 | 217 | 0 | 217 |
Jeugdhulp ambulant regionaal | -6.101 | 0 | -6.101 | -842 | 0 | -842 | -6.943 | 0 | -6.943 |
WMO Beschermd wonen | -577 | 521 | -56 | -400 | 800 | 400 | -977 | 1.321 | 344 |
Jeugd PGB | -177 | 0 | -177 | 22 | 0 | 22 | -156 | 0 | -156 |
Jeugdhulp met verblijf reg. | -295 | 0 | -295 | -49 | 0 | -49 | -344 | 0 | -344 |
WMO Dagbesteding | -446 | 0 | -446 | 0 | 0 | 0 | -446 | 0 | -446 |
WMO maatschap. en vrouwen opv. | -60 | 0 | -60 | 0 | 0 | 0 | -60 | 0 | -60 |
WMO Begeleiding | -1.399 | 0 | -1.399 | 0 | 0 | 0 | -1.399 | 0 | -1.399 |
Jeugdbescherming | -461 | 0 | -461 | 0 | 0 | 0 | -461 | 0 | -461 |
Ge-escaleerde zorg 18+ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Maatwerkvoorz. (WMO) | 0 | 9 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 | 9 |
Jeugdreclassering | -128 | 0 | -128 | 33 | 0 | 33 | -95 | 0 | -95 |
Totaal programma's | -29.537 | 5.688 | -23.848 | -1.715 | 800 | -915 | -31.252 | 6.488 | -24.763 |
Reservemutaties | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Resultaat voor bestemming | -29.537 | 5.688 | -23.848 | -1.715 | 800 | -915 | -31.252 | 6.488 | -24.763 |
Reservemutaties | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
-57 | 242 | 185 | 0 | 400 | 400 | -57 | 642 | 585 | |
Totaal reservemutaties | -57 | 242 | 185 | 0 | 400 | 400 | -57 | 642 | 585 |
Reservemutaties | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Resultaat na bestemming | -29.594 | 5.931 | -23.663 | -1.715 | 1.200 | -515 | -31.309 | 7.131 | -24.178 |
Mutaties programma
02 Positieve gezondheid/partic | Bedrag | I/S | Toelichting |
---|---|---|---|
Tijdelijke huisvesting i.v.m. renovatie OBS de Vogelaar | -15.000 | I | De kosten van tijdelijke huisvesting maken geen deel uit van het in het IHP geraamde bedrag voor het project renovatie OBS de Vogelaar. In het businessplan wordt uitgegaan van een stelpost van € 15.000 voor bijvoorbeeld de verhuiskosten en tijdelijke huisvesting. |
Kosten coördinatie leerlingenvervoer | -14.000 | S | De kosten van coördinatie van het maatwerkvervoer door derden zijn gestegen. |
Kosten leerlingenvervoer | -21.000 | S | Bij het opstellen van de jaarrekening 2024 bleek dat de kosten voor het leerlingenvervoer zijn gestegen. Dit is het gevolg van een toename van het aantal leerlingen dat gebruik maakt van het leerlingenvervoer (gecombineerd of solo-vervoer). |
Hogere kosten controle kinderopvang door GGD | -19.000 | S | Bij het opstellen van de jaarrekening 2024 bleek dat het budget voor controle op peuterspeelzalen door de GGD ontoereikend was. De GGD is wettelijke verplicht om alle kinderopvangslocaties jaarlijkse te inspecteren. Ook wanneer er wijzigingen zijn (bijv. in eigenaarschap, aantal kinderen of locatie) dan controleert de GGD de registratie. Door onder meer capaciteitsproblemen kon de GGD in het verleden deze verplichte jaarlijks inspecties niet realiseren. Deze problemen zijn opgelost, de controles vinden weer plaats. Dit betekent een stijging van de bijdrage aan de GGD. |
Bijstellen budgetten Jeugdzorg 2025 | -872.000 | I | Op basis van de overschrijding in 2024 zijn de verwachtingen voor 2025 en verder voor jeugdzorg voor in totaal € 872.000 bijgesteld. Dit heeft met name betrekking op de maatwerkdienstverlening voor jeugd. We stellen voor deze verhoging ten laste van de reserve sociaal domein te brengen. |
Bijstellen budgetten WMO 2025 | -364.000 | I | Er is in de begroting 2024 al rekening gehouden met groei bij de verschillende producten maar op basis van de realisatie 2024 blijkt dit toch te laag te zijn. Met name de kosten huishoudelijke hulp nemen sneller toe dan verwacht en zijn daarom verruimd met € 364.000. De woonvoorzieningen zijn minder voorspelbaar en kunnen met enkele grote voorzieningen snel overschrijden. We stellen voor deze verhoging ten laste van de reserve sociaal domein te brengen. |
Bijstellen budgetten P-wet 2025 | -124.900 | I | Op basis van de realisatie 2024 is de begroting 2025 voor het onderdeel sociale activering met € 125.000 verhoogd. We stellen voor deze verhoging ten laste van de reserve sociaal domein te brengen. |
Verwachte vrijval beschermd wonen 2025 | 800.000 | I | Jaarlijks blijft bij centrumgemeente Zwolle een niet besteed bedrag over voor beschermd wonen. Dit bedrag ligt jaarlijks rond de € 20 miljoen en wordt volgens een verdeelsleutel over de deelnemende gemeenten verdeeld. In verband met de onzekerheden met betrekking tot de doordecentralisatie beschermd wonen is deze ontvangst niet eerder begroot in 2025. Op basis van het overschot 2023 en de verwachting over 2024 is voor 2025 nu een te ontvangen bedrag opgenomen van € 800.000. We stellen voor dit overschot toe te voegen aan de reserve sociaal domein. |
Van beschermd wonen naar beschermd thuis | -400.000 | I | In 2022 is door de gemeenteraad de nota ‘Van beschermd wonen naar beschermd thuis’ vastgesteld. Hier staat een aantal beleidslijnen in genoemd, die gericht zijn op preventie, inkoopondersteuning (lokaal) en wonen. In het beleidsplan is de verwachting uitgesproken dat er een nieuw financieel verdeelmodel landelijk wordt ingevoerd. Het kabinet heeft er nog geen besluiten over genomen. Wel zullen genoemde acties in gang gezet moeten worden. De in 2024 niet bestede middelen van de centrumgemeente voor beschermd wonen worden hiervoor gebruikt. |
Van beschermd wonen naar beschermd thuis onttrekken aan de reserve sociaal domein | 400.000 | I | We onttrekken de kosten van beschemd wonen naar beschermd thuis aan de reserve sociaal domein. |