Programma's

02 Positieve gezondheid, participatie en preventie

Programma

Begroting 2025

Begrotingsmutaties Zomernota 2025

Bijgestelde begroting 2025

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Samenkracht en burgerparticip.

-1.415

110

-1.305

0

0

0

-1.415

110

-1.305

Cult.-pres./productie/paticip.

-147

49

-98

0

0

0

-147

49

-98

Inkomensregelingen

-5.198

4.250

-948

0

0

0

-5.198

4.250

-948

Onderwijsbeleid en leerlingzkn

-1.143

131

-1.012

-53

0

-53

-1.196

131

-1.065

Onderwijshuisvesting

-1.485

0

-1.485

114

0

114

-1.371

0

-1.371

Sportbeleid en activering

-1.540

189

-1.350

-15

0

-15

-1.555

189

-1.365

Arbeidsparticipatie

-817

0

-817

-125

0

-125

-942

0

-942

WSW en beschut werk

-1.139

0

-1.139

0

0

0

-1.139

0

-1.139

WMO Huishoudelijke hulp

-1.332

123

-1.209

-301

0

-301

-1.633

123

-1.511

WMO Hulpmiddelen & diensten

-1.675

34

-1.641

-27

0

-27

-1.701

34

-1.667

Openbaar basisonderwijs

-55

0

-55

0

0

0

-55

0

-55

WMO PGB

-103

0

-103

-36

0

-36

-139

0

-139

WMO Toeg. eerstelijnsvoorz.

-1.105

0

-1.105

0

0

0

-1.105

0

-1.105

Jeugd  Toeg. eerstelijnsvoorz.

-463

0

-463

-36

0

-36

-499

0

-499

Media

-535

0

-535

0

0

0

-535

0

-535

Volksgezondheid

-1.957

272

-1.685

0

0

0

-1.957

272

-1.685

Jeugd Coördinatie en beleid

217

0

217

0

0

0

217

0

217

Jeugdhulp ambulant regionaal

-6.101

0

-6.101

-842

0

-842

-6.943

0

-6.943

WMO Beschermd wonen

-577

521

-56

-400

800

400

-977

1.321

344

Jeugd PGB

-177

0

-177

22

0

22

-156

0

-156

Jeugdhulp met verblijf reg.

-295

0

-295

-49

0

-49

-344

0

-344

WMO Dagbesteding

-446

0

-446

0

0

0

-446

0

-446

WMO maatschap. en vrouwen opv.

-60

0

-60

0

0

0

-60

0

-60

WMO Begeleiding

-1.399

0

-1.399

0

0

0

-1.399

0

-1.399

Jeugdbescherming

-461

0

-461

0

0

0

-461

0

-461

Ge-escaleerde zorg 18+

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Maatwerkvoorz. (WMO)

0

9

9

0

0

0

0

9

9

Jeugdreclassering

-128

0

-128

33

0

33

-95

0

-95

Totaal programma's

-29.537

5.688

-23.848

-1.715

800

-915

-31.252

6.488

-24.763

Reservemutaties

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Resultaat voor bestemming

-29.537

5.688

-23.848

-1.715

800

-915

-31.252

6.488

-24.763

Reservemutaties

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

-57

242

185

0

400

400

-57

642

585

Totaal reservemutaties

-57

242

185

0

400

400

-57

642

585

Reservemutaties

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Resultaat na bestemming

-29.594

5.931

-23.663

-1.715

1.200

-515

-31.309

7.131

-24.178

Mutaties programma

02 Positieve gezondheid/partic

Bedrag

I/S

Toelichting

Tijdelijke huisvesting i.v.m. renovatie OBS de Vogelaar

-15.000

I

De kosten van tijdelijke huisvesting maken geen deel uit van het in het IHP geraamde bedrag voor het project renovatie OBS de Vogelaar. In het businessplan wordt uitgegaan van een stelpost van € 15.000 voor bijvoorbeeld de verhuiskosten en tijdelijke huisvesting.

Kosten coördinatie leerlingenvervoer

-14.000

S

De kosten van coördinatie van het maatwerkvervoer door derden zijn gestegen.

Kosten leerlingenvervoer

-21.000

S

Bij het opstellen van de jaarrekening 2024 bleek dat de kosten voor het leerlingenvervoer zijn gestegen. Dit is het gevolg van een toename van het aantal leerlingen dat gebruik maakt van het leerlingenvervoer (gecombineerd of solo-vervoer).

Hogere kosten controle kinderopvang door GGD

-19.000

S

Bij het opstellen van de jaarrekening 2024 bleek dat het budget voor controle op peuterspeelzalen door de GGD ontoereikend was. De GGD is wettelijke verplicht om alle kinderopvangslocaties jaarlijkse te inspecteren. Ook wanneer er wijzigingen zijn (bijv. in eigenaarschap, aantal kinderen of locatie) dan controleert de GGD de registratie. Door onder meer capaciteitsproblemen kon de GGD in het verleden deze verplichte jaarlijks inspecties niet realiseren. Deze problemen zijn opgelost, de controles vinden weer plaats. Dit betekent een stijging van de bijdrage aan de GGD.

Bijstellen budgetten Jeugdzorg 2025

-872.000

I

Op basis van de overschrijding in 2024 zijn de verwachtingen voor 2025 en verder voor jeugdzorg voor in totaal € 872.000 bijgesteld. Dit heeft met name betrekking op de maatwerkdienstverlening voor jeugd. We stellen voor deze verhoging ten laste van de reserve sociaal domein te brengen.

Bijstellen budgetten WMO 2025

-364.000

I

Er is in de begroting 2024 al rekening gehouden met groei bij de verschillende producten maar op basis van de realisatie 2024 blijkt dit toch te laag te zijn. Met name de kosten huishoudelijke hulp nemen sneller toe dan verwacht en zijn daarom verruimd met € 364.000. De woonvoorzieningen zijn minder voorspelbaar en kunnen met enkele grote voorzieningen snel overschrijden. We stellen voor deze verhoging ten laste van de reserve sociaal domein te brengen.

Bijstellen budgetten P-wet 2025

-124.900

I

Op basis van de realisatie 2024 is de begroting 2025 voor het onderdeel sociale activering met € 125.000 verhoogd. We stellen voor deze verhoging ten laste van de reserve sociaal domein te brengen.

Verwachte vrijval beschermd wonen 2025

800.000

I

Jaarlijks blijft bij centrumgemeente Zwolle een niet besteed bedrag over voor beschermd wonen. Dit bedrag ligt jaarlijks rond de € 20 miljoen en wordt volgens een verdeelsleutel over de deelnemende gemeenten verdeeld. In verband met de onzekerheden met betrekking tot de doordecentralisatie beschermd wonen is deze ontvangst niet eerder begroot in 2025. Op basis van het overschot 2023 en de verwachting over 2024 is voor 2025 nu een te ontvangen bedrag opgenomen van € 800.000. We stellen voor dit overschot toe te voegen aan de reserve sociaal domein.

Van beschermd wonen naar beschermd thuis

-400.000

I

In 2022 is door de gemeenteraad de nota ‘Van beschermd wonen naar beschermd thuis’ vastgesteld. Hier staat een aantal beleidslijnen in genoemd, die gericht zijn op preventie, inkoopondersteuning (lokaal) en wonen. In het beleidsplan is de verwachting uitgesproken dat er een nieuw financieel verdeelmodel landelijk wordt ingevoerd. Het kabinet heeft er nog geen besluiten over genomen. Wel zullen genoemde acties in gang gezet moeten worden. De in 2024 niet bestede middelen van de centrumgemeente voor beschermd wonen worden hiervoor gebruikt.

Van beschermd wonen naar beschermd thuis onttrekken aan de reserve sociaal domein

400.000

I

We onttrekken de kosten van beschemd wonen naar beschermd thuis aan de reserve sociaal domein.

Deze pagina is gebouwd op 05/16/2025 09:44:01 met de export van 05/16/2025 09:37:26