Aanbiedingsbrief

Mutaties Zomernota 2025

Mutaties Zomernota 2025

In onderstaande tabel zijn de financiële afwijkingen in deze Zomernota opgenomen. Naast deze mutaties zijn ook de structurele gevolgen uit de najaarsnota 2024 en de septembercirculaire 2024 inmiddels financieel verwerkt in de begroting.

01 Eff.samenw. bestuur&omgevin

Bedrag

I/S

Toelichting

Verhoging vergoeding raadsleden

-20.000

S

Per 1 januari 2025 gaan de vergoedingen voor raadsleden en commissieleden omhoog. De vergoedingen voor de lokale volksvertegenwoordigers gaan in 2025 met 7,3 procent omhoog. De verhoging is een gevolg van het doorberekenen van de indexatie van de cao-lonen. Daarnaast gaat de onkostenvergoeding voor raadsleden met een klein percentage omhoog.

Verhoging vergoeding fractieondersteuning

-11.000

S

Het presidium heeft in 2024 besloten dat de vergoedingen per 1 januari 2025 worden verhoogd naar € 2.000 per fractie, € 250 per raadslid en € 125 euro per burgerraadslid.

Verhogen budget rekenkamer

-16.264

S

Tijdens het presidium op 12 juni 2024 heeft is besloten het budget van de rekenkamer per 1 januari 2025 te verhogen (conform het advies van de minister) tot € 30.000 per jaar. Dit betekent een verhoging van € 16.000.

Contributieverhoging VNG

-7.000

S

In de ALV van de VNG van 26-6-2024 is ingestemd met een verhoging van de contributie van 5,2% (te weten 4,2% loon- en prijsontwikkeling en 1% groei).

02 Positieve gezondheid/partic

Bedrag

I/S

Toelichting

Tijdelijke huisvesting i.v.m. renovatie OBS de Vogelaar

-15.000

I

De kosten van tijdelijke huisvesting maken geen deel uit van het in het IHP geraamde bedrag voor het project renovatie OBS de Vogelaar. In het businessplan wordt uitgegaan van een stelpost van € 15.000 voor bijvoorbeeld de verhuiskosten en tijdelijke huisvesting.

Kosten coördinatie leerlingenvervoer

-14.000

S

De kosten van coördinatie van het maatwerkvervoer door derden zijn gestegen.

Kosten leerlingenvervoer

-21.000

S

Bij het opstellen van de jaarrekening 2024 bleek dat de kosten voor het leerlingenvervoer zijn gestegen. Dit is het gevolg van een toename van het aantal leerlingen dat gebruik maakt van het leerlingenvervoer (gecombineerd of solo-vervoer).

Hogere kosten controle kinderopvang door GGD

-19.000

S

Bij het opstellen van de jaarrekening 2024 bleek dat het budget voor controle op peuterspeelzalen door de GGD ontoereikend was. De GGD is wettelijke verplicht om alle kinderopvangslocaties jaarlijkse te inspecteren. Ook wanneer er wijzigingen zijn (bijv. in eigenaarschap, aantal kinderen of locatie) dan controleert de GGD de registratie. Door onder meer capaciteitsproblemen kon de GGD in het verleden deze verplichte jaarlijks inspecties niet realiseren. Deze problemen zijn opgelost, de controles vinden weer plaats. Dit betekent een stijging van de bijdrage aan de GGD.

Bijstellen budgetten Jeugdzorg 2025

-872.000

I

Op basis van de overschrijding in 2024 zijn de verwachtingen voor 2025 en verder voor jeugdzorg voor in totaal € 872.000 bijgesteld. Dit heeft met name betrekking op de maatwerkdienstverlening voor jeugd. We stellen voor deze verhoging ten laste van de reserve sociaal domein te brengen.

Bijstellen budgetten WMO 2025

-364.000

I

Er is in de begroting 2024 al rekening gehouden met groei bij de verschillende producten maar op basis van de realisatie 2024 blijkt dit toch te laag te zijn. Met name de kosten huishoudelijke hulp nemen sneller toe dan verwacht en zijn daarom verruimd met € 364.000. De woonvoorzieningen zijn minder voorspelbaar en kunnen met enkele grote voorzieningen snel overschrijden. We stellen voor deze verhoging ten laste van de reserve sociaal domein te brengen.

Bijstellen budgetten P-wet 2025

-124.900

I

Op basis van de realisatie 2024 is de begroting 2025 voor het onderdeel sociale activering met € 125.000 verhoogd. We stellen voor deze verhoging ten laste van de reserve sociaal domein te brengen.

Verwachte vrijval beschermd wonen 2025

800.000

I

Jaarlijks blijft bij centrumgemeente Zwolle een niet besteed bedrag over voor beschermd wonen. Dit bedrag ligt jaarlijks rond de € 20 miljoen en wordt volgens een verdeelsleutel over de deelnemende gemeenten verdeeld. In verband met de onzekerheden met betrekking tot de doordecentralisatie beschermd wonen is deze ontvangst niet eerder begroot in 2025. Op basis van het overschot 2023 en de verwachting over 2024 is voor 2025 nu een te ontvangen bedrag opgenomen van € 800.000. We stellen voor dit overschot toe te voegen aan de reserve sociaal domein.

Van beschermd wonen naar beschermd thuis

-400.000

I

In 2022 is door de gemeenteraad de nota ‘Van beschermd wonen naar beschermd thuis’ vastgesteld. Hier staat een aantal beleidslijnen in genoemd, die gericht zijn op preventie, inkoopondersteuning (lokaal) en wonen. In het beleidsplan is de verwachting uitgesproken dat er een nieuw financieel verdeelmodel landelijk wordt ingevoerd. Het kabinet heeft er nog geen besluiten over genomen. Wel zullen genoemde acties in gang gezet moeten worden. De in 2024 niet bestede middelen van de centrumgemeente voor beschermd wonen worden hiervoor gebruikt.

Van beschermd wonen naar beschermd thuis onttrekken aan de reserve sociaal domein

400.000

I

We onttrekken de kosten van beschemd wonen naar beschermd thuis aan de reserve sociaal domein.

07 Onderh.op orde&veilige wijk

Bedrag

I/S

Toelichting

Wateropgaven Zwartewaterland (0,8 fte)

-45.000

I

Begin 2025 heeft het College ingestemd met de inventarisatie wateropgaven en de bijhorende formatie uitbreiding in de vorm van een strategisch adviseur wateropgaven. Besloten is om de financiële effecten van de formatie uitbreiding voor 2025 te verwerken in de zomernota. De structurele effecten worden afgewogen in de kadernota 2026.

Indexatie ROVA beheer openbare ruimte

-25.000

S

We houden in de programmabegroting jaarlijks rekening met een prijsindexatie van 3%. De Rova heeft voor 2025 haar indexering vastgesteld op 5,61%. Het budget moet nog met 2,61% verhoogd worden.

Huuropbrengsten

20.000

S

Door de jaarlijkse indexatie van de huurprijzen en toename verhuur van ruimten verhogen wij de verwachte huuropbrengsten.

10 Financieel Vitaal

Bedrag

I/S

Toelichting

Decembercirculaire 2024 algemene uitkering

103.000

I

Middels een raadsbrief in februari 2025 bent u geïnformeerd over de financiële gevolgen van de decembercirculaire 2024.

Vrijval afschrijvingslasten 2025

325.278

I

Door volledige afschrijving van investeringen en vertraging in de planning van een aantal investeringen ontstaat een vrijval van kapitaallasten.

Indexatie schoonmaakkosten voor 3% ten laste van stelpost prijsindexatie

16.000

S

Een deel (3%) van de prijsindexatie op de schoonmaakkosten vangen we op binnen de stelpost prijsindex. Het overige leidt tot een aanvraag in deze Zomernota.

Energielasten

-16.900

S

De energielasten zijn op basis van actuele tarieven geactualiseerd.

11 Dekkingsmiddelen

Bedrag

I/S

Toelichting

Meeropbrengst OZB ivm areaaluitbreiding

190.000

S

Door areaaluitbreiding van met name niet-woningen (bedrijven) realisereren we een hogere OZB opbrengst dan geraamd.

Meeropbrengst OZB eigenaren woningen

39.000

S

Door areaaluitbreiding woningen realisereren we een hogere OZB opbrengst dan geraamd.

Meeropbrengst OZB door areaaluitbreiding

50.000

S

Door areaaluitbreiding van met name niet-woningen (bedrijven) realisereren we een hogere OZB opbrengst dan geraamd.

Verwacht accres in meicirculaire 2025

281.000

I

In de voorjaarsnota van het Rijk is het accres geactualiseerd. Voor Zwartewaterland betekent dit € 408.000 meer algemene uitkering. Daar staat tegenover dat de afrekening van het btw-compensatiefonds over 2024 negatief uitvalt (€ -115.000).

Rijksbijdrage zorgkosten jeugd

160.000

I

De deskundigencommissie Van Ark adviseerde begin 2025 om het structurele tekort in de jeugdzorg gelijk te verdelen over Rijk en gemeenten. In de voorjaarsnota van het Rijk is voor het gemeentefonds vanaf 2025 structureel € 414 miljoen extra opgenomen. De in onze begroting opgenomen stelpost voor jeugd (€ 340.000) komt hiermee te vervallen.

12 Overhead

Bedrag

I/S

Toelichting

Verlaging huuropbrengsten

-15.000

S

Per 1-1-2025 is een huurder van een ruimte in het gemeentehuis vertrokken. We verlagen daarom de huuropbrengsten.

Stijging kosten automatisering financieel beheer

-49.472

I

De softwarekosten blijven stijgen. Enerzijds door prijsstijgingen en anderzijds door de aanschaf van nieuwe applicaties en overgang naar cloudoplossingen. Binnen financieel beheer is in 2024 de overstap naar een SaaS oplossing gedaan. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren geïnvesteerd in de doorontwikkeling van digitale en AI oplossingen en nemen de kosten voor het online publiceren van onze P&C documenten toe, immers we publiceren jaarlijks nieuwe documenten. Door het aantrekken van een functioneel beheerder kan in 2026 het budget voor ondersteuning van een consultant met € 15.000 worden verlaagd.

Verhoging verzekeringspremies

-62.000

I

De verzekeringspremies zijn flink gestegen. Dit komt deels door de hogere WOZ waarden van de gebouwen van de gemeente. De verzekerde waarde is hierdoor toegenomen met als gevolg hogere premies. Ook de uitvoering van veel nieuwe projecten en werkzaamheden in het onderhoud van wegen en riolering heeft een stijging van de premie van de bouwverzekering veroorzaakt. Het vernieuwen van werkmaterieel en auto’s leidt ook tot een hogere verzekerde som waardoor de premies zijn gestegen. Voor de jaren na 2025 wachten we de nieuwe aanbesteding af welke begin 2025 is gestart.

Indexatie schoonmaakkosten

-42.000

S

In 2024 zijn de kosten voor de schoonmaak hoger uitgevallen omdat we na onderhandelingen over de indexatie met het schoonmaakbedrijf tot een middenweg zijn gekomen. Dit betekent dat er vanaf juli 2024 een indexatie verhoging van 5,49% is doorgevoerd.
Voor 2025 komt hier nog een verhoging bij. Het schoonmaakbedrijf mag contractueel indexeren met 8,23%. Dit door een wijziging in de Dienstenprijzenindex. Een deel (3%) van de prijsindexatie vangen we op binnen de stelpost prijsindex. Het overige leidt tot een aanvraag in deze Zomernota.

Sluitronde gemeentehuis

-15.000

S

In het nieuwe toegangsbeleid is opgenomen dat er dagelijks een sluitronde door een beveiligingsbedrijf zal worden uitgevoerd in het gemeentehuis. Deze werkzaamheden zorgen voor een structurele last van €15.000.

Saldo mutaties Zomernota 2025

229.742

Voorstel resultaatbestemming

Het volgende overzicht geeft het verloop van het begrotingssaldo in de jaarschijf 2025 weer.

Bedragen * € 1.000

Saldo jaarschijf

2025

Uitgangspunt jaarschijf 2025 bij MJB

455

Septembercirculaire 2024

124

Structurele mutaties najaarsnota 2024

-59

Mutaties Zomernota 2025

230

Saldo 2025 na mutaties

750

Onttrekking meerkosten Jeugd en WMO aan reserve SD

1.361

Toevoegen saldo Beschermd wonen aan reserve SD

-800

Saldo in jaarschijf 2025

1.312

 

We stellen voor om van het voordelige resultaat bij de zomernota 2025:

  • het voordeel uit beschermd wonen van € 800.000 te storten in de reserve sociaal domein;
  • het nadeel van de meerkosten Jeugd en WMO te onttrekken aan de reserve sociaal domein;
  • Het restant van € 1.312.000 voor 1 miljoen te storten in de algemene reserve;
  • Een bedrag van € 312.000 beschikbaar te houden voor onvoorziene uitgaven.
Deze pagina is gebouwd op 05/16/2025 09:44:01 met de export van 05/16/2025 09:37:26